De første svarene!

profil

Vi har oppfordret dere til å sende inn spørsmål som dere lurer på. Her kommer det svar på noen av de spørsmålene som har kommet inn. Vi ønsker at dere skal benytte anledningen til å sende inn noe dere skulle lure på innen kosthold og fysisk aktivitet. Vi skal prøve å svare på 2-3 spørsmål  i hvert blogginnlegg fortløpende etter at de er sendt inn  Vi holder innsender av spørsmål anonym, så det er ikke noe å være redd for at noen spørsmål er for dumme. Dere kan gjerne sende inn spørsmålene i bunnen av websiden vår, lykke til!

Spørsmål 1: Hva bør man innta av ernæring under et halvmaraton løp?

Svar: Under et halvmaraton løp er det først og fremst viktigst hva som er inntatt av næring FØR konkurransen.  Når man har kontroll på inntak av næring før konkurranse så kan fokuset flyttes over på inntak UNDER konkurransen. Under en halvmaraton bruker kroppen ekstremt mye energi og forbrenner mange KCAL.  Disse kaloriene ønsker kroppen og opprettholde gjennom hele konkurransen. Hvis man slurver med inntaket under løp vil man gjerne få svi for det når man nærmer seg slutten av løpet, altså «å gå tom».

Utfordringene under konkurranse er at man gjerne ikke har så god tid til å spise gode måltider.  Derfor bør man innta næring gjennom energibarer, sports drikke, energi gel osv. Grunnen til det er for at det er enkelt å putte i munnen samt at det inneholder mye næring.  Jeg anbefaler også å få i seg næring fra de nevnte næringskildene før man kjenner sultfølelsen.  Begynner man å kjenne seg sulten kan det allerede være for seint for å unngå «en smell» før målgang.

Arrangørene bør også stille opp med matstasjoner underveis hvor deltakerne har mulighet til å få i seg noe mat og drikke slik at man unngår en situasjon hvor man blir «Sukkertom».

Spørsmål 2: Kan jeg trene slik at makspulsen min blir høyere?

Svar: Nei! Makspulsen er noe man er født med basert på gener fra familien. Det vil si at makspulsen ikke har noe innvirkning på hvor god formen er til hver enkelt. En annen ting er at man mister ca et slag pr år etter at man har passert 20 års alderen. Hvilepulsen derimot er en annen sak, og er absolutt trenbar.

Spørsmål 3: Hei. Jeg er en mann som nå skal begynne med styrketrening, hva slags øvelser mener dere jeg bør lære meg først?

Svar: Baseøvelser! Enkelt å greit fordi baseøvelser er øvelser som inkluderer flere ledd samtidig, som igjen betyr at du får et større utbytte av de store styrkeøvelsene. Ved siden av at det er «flerleddsøvelser» så er det øvelser som man styrer bevegelsen selv.

Treningsapparatene er også gode øvelser, men da særlig hvis man er usikker på teknikken på baseøvelser. Fordi apparatene er allerede ferdig «banet». Støttemuskulatur er en stor faktor for at baseøvelser er de mest effektive. Muskulatur som ikke blir utfordret i vanlige apparater. Men skal du prøve deg på slike øvelser anbefaler jeg at du får grundig veiledning før du trener aleine. Teknikken er avgjørende for å unngå skader og for å få riktig utbytte av treningen.

De beste baseøvelsene: Markløft Knebøy Chins Benkpress Stående roing

-Eirik